Burgemeester niet betrokken bij uitstel lezingenreeks Holocaust

Hogeschool Utrecht stelt lezingenreeks over Holocaust en antisemitisme uit.

28 januari 2024
Hogeschool Utrecht in het Utrecht Science Park.
Hogeschool Utrecht in het Utrecht Science Park.ANP

Burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma was van tevoren niet betrokken bij het besluit van de Hogeschool Utrecht om een lezingenreeks over de Holocaust uit te stellen. Dat laat een woordvoerder van Dijksma weten. Inmiddels is er wel contact met de onderwijsinstelling, om te kijken hoe de lezingen op een later moment toch door kunnen gaan.

Directeur Concernstaf / Plaatsvervangend Griffier - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Bestman - Bestuur & Management in opdracht van Tweede Kamer der Staten-Generaal

Beleidsadviseur Huisvesting

Ons Middelbaar Onderwijs via Geerts & Partners
Beleidsadviseur Huisvesting

De hogeschool meldde zondag de reeks, die 7 februari zou beginnen, op een later moment te houden. De hogeschool zou de veiligheid van onder anderen sprekers en bezoekers niet kunnen waarborgen. Meestal wordt de burgemeester of de driehoek van burgemeester, het OM en de politie betrokken bij een dergelijke beslissing, geeft de woordvoerder van Dijksma aan. Dat is in dit geval niet gebeurd.

Contact opgenomen

Naar aanleiding van het besluit is contact opgenomen met het bestuur van de hogeschool om te kijken wat er precies aan de hand is, meldt de woordvoerder van Dijksma. De gemeente is nu in gesprek met de onderwijsinstelling en andere betrokken partijen om te kijken hoe ze kunnen helpen om de lezingenreeks goed door te laten gaan op een ander moment.

Het is van groot belang dat de verschrikkingen van de Holocaust niet vergeten worden en bespreekbaar blijven. Het onderwijs heeft hier een belangrijke rol in. De Hogeschool Utrecht deelt deze opvatting, staat in een verklaring van de gemeente.

Verklaring

In een verklaring verzette de Hogeschool Utrecht zich dit weekend tegen de beeldvorming. Met verwijzing naar de Holocaust liet collegevoorzitter Wilma Scholte op Reimer weten: Deze verschrikkingen kunnen op geen enkele manier verbonden worden aan de huidige spanningen over de oorlog in het Midden-Oosten, dat staat voor ons voorop. De suggestie dat wij onderwijs over de Holocaust verbinden aan de huidige spanningen werpen wij verre van ons.

Reacties: 1

Nico Bos
"Deze verschrikkingen kunnen op geen enkele manier verbonden worden aan de huidige spanningen over de oorlog in het Midden-Oosten, dat staat voor ons voorop. De suggestie dat wij onderwijs over de Holocaust verbinden aan de huidige spanningen werpen wij verre van ons."
Echter Nederland is tot op het bot verdeeld en er zijn groeperingen die hier heel anders over denken... Ik denk (ieder zijn mening) dat uitstel wel degelijk een verstandige zaak was om evident een escalatie van tegenstellingen te voorkomen.