bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Bestuurders in contact met ’boze burgers'

Bestuurders in contact met ’boze burgers'. Over welke kwaliteiten en vaardigheden dienen burgemeesters, wethouders en raadsleden te beschikken om hun gemeente succesvol te besturen?

22 juni 2017

Op dinsdag 13 en woensdag 14 juni waren  vele gemeentelijk bestuurders in Goes aanwezig  voor het jaarlijkse VNG congres. Dit jaar was het thema “Vakmanschap”. Voorafgaande aan het congres voerde I&O Research in opdracht van de VNG een onderzoek uit over ‘De bestuurder van de toekomst’. Over welke kwaliteiten en vaardigheden dienen burgemeesters, wethouders en raadsleden te beschikken  om hun gemeente succesvol te besturen? De resultaten van dit onderzoek werden plenair gepresenteerd en vormden een rode draad tijdens het congres.

Bij de stand van I&O konden bestuurders met hun eigen telefoon  zichzelf in 30 seconden testen op hun eigen bestuursstijl. Dit leidde tot interessante en soms verrassende inzichten en ontmoetingen.

De stand op de beursvloer

Tijdens het middagprogramma verzorgde I&O Research een deelcongres in het mooie oude Raedthuys  in Sint-Maartensdijk. Na een busrit van drie kwartier maakten bestuurders  hier live kennis met verschillende gedaanten van ‘de Boze Witte Man’.  De acteurs van RolenCo deden zich beurtelings voor als een benadeelde ondernemer, een betrokken zoon die zich zorgen maakt over de thuishulp van zijn moeder en een notoire klager uit de gemeente “Raafterbroeck” die bij de wethouder verhaal kwamen halen.

De acteurs speelden de burger en bestuurder levensecht en met overtuiging. Het publiek kon de scene even stilleggen om de in het nauw gebrachte bestuurder te hulp te schieten met tips over de juiste bejegening zodat de bezorgde burger niet nog bozer werd.  In de meeste gevallen lukte het om de situatie naar tevredenheid af te handelen.  Daarna gingen zij in subgroepen uiteen om in het ‘World Café, inclusief borrel en bitterbal, ervaringen uit te wisselen en te komen tot een oplossing voor een aantal praktijkvraagstukken. Het was een informatieve middag met vele hilarische momenten. Er was ook nog een winnend team met de beste oplossingen. Zij gingen naar huis met een leerzaam boek.

Deelcongres: de boze burger in actie

Wilt u meer weten?
Klik hier voor Informatie over de resultaten van het onderzoek ‘De bestuurder van de toekomst’.

Wilt u meer wilt weten over de opzet van de workshop en  soortgelijke werkvormen?
Neem dan contact op met:
Mireille Koomen, senior onderzoeker Burger & Bestuur

Plaats als eerste een reactie